Mange mennesker oplever i dag, hvordan det moderne arbejdsliv byder på masser af fordele – men bestemt også ulemper. Det er fantastisk at have en masse muligheder og kunne gøre stort set, hvad man har lyst til. Men samtidig er der også en masse pres forbundet med hele tiden at skulle tage valg, bl.a. når det kommer til arbejde og uddannelse. Nogle gange bliver man så fokuseret på fremtiden, at man helt glemmer at leve i nuet. Men det kan mindfulness heldigvis hjælpe med! I denne guide kan du høre mere om alle fordelene ved at dyrke mindfulness jævnligt.

1: Bedre nattesøvn

Desværre er der i dag mange danskere, som har problemer med at falde i søvn om aftenen. Det kan der være flere forskellige forklaringer på, men en del af det kan handle om, at man har svært ved at slippe tankerne om arbejde og uddannelse, når man lægger sig til at sove. Og her kan mindfulness faktisk være en hjælp. Pointen med mindfulness er nemlig hverken at fokusere på fortiden eller fremtiden. Du skal bare leve der, hvor du er. Og hvis du samtidig skaffer dig en ordentlig seng, er den gode nattesøvn ikke langt væk. Det kan du læse mere om her.

2: Mindre nervøsitet

Selvom langt de fleste mennesker nok vil føle sig lidt nervøse, inden de for eksempel skal til eksamen, er der alligevel nogen, som bliver meget mere nervøse end andre. Og hvis man ikke passer på, kan nervøsiteten faktisk ende med at blive meget problematisk. Måske oplever du ligefrem, at alle de ting, du skal huske, forsvinder, når der er pres på. Hvis det er tilfældet, kan det også være, at du skal forsøge dig med noget mindfulness. Et par simple øvelser inden en eksamen kan gøre store forskelle, fordi det kan give dig noget tiltrængt ro.

3: Mere empati

Der er nogle ting, som tyder på, at mindfulness faktisk kan hjælpe dig med at få mere empati med andre. Mindfulness er nemlig med til at styrke vores nærvær og opmærksomhed – og det gælder også i vores relationer til andre mennesker. Ved at dyrke mindfulness kan du altså øve dig i virkelig at fokusere på de mennesker, du tilbringer tid med. Det kan gøre dig til en bedre lytter, og det vil dine nærmeste helt sikkert sætte pris på.

4: Mere ro

Det allervigtigste ved mindfulness er selvfølgelig, at det giver dig noget ro i hverdagen. Derfor kan mindfulness både være en hjælp, når du står over for en stor prøvelse, eller når du venter i en lang kø i supermarkedet. Det er dog også vigtigt at sige, at det er nødvendigt at træne, for du får ikke nødvendigvis det fulde udbytte af mindfulness de første par gange, hvor du prøver det. Hvis du vil have meget ud af det, er det en god idé at stable en rutine på benene, hvor mindfulness er til stede næsten hver dag i dit liv. På den måde kan det blive et nyttigt værktøj for dig.